Pandemide öneminin daha da anlaşılması nedeniyle ,Birleşmiş Milletler Genel Kurulu

2021 yılını Uluslararası Sebze ve Meyve Yılı olarak ilan etti.

2021 yılında, Cumhuriyetimizin 100. Yılındaki tarımsal değerlerimizin ihracatındaki hedeflere ulaşmak için;

Rusya gibi ticareti politize ve manipüle eden ülkelere fırsat vermeden, tek pazara bağımlılıktan kurtulmak için, yeni ve zengin pazarlara, Mesafelere ulaşabilmeliyiz.

Elimizde Dünyanın en büyük hava yolu kargo ağlarından biri olan; Türk Hava Yolları kargo şirketi “Turkish Kargo”var. Hali Hazırda 2021 yılı da sebze meyve yılı ilan edilmişken; Kiraz, mantar ve incir gibi ürünlerimizin yanına domates gibi ürünlerimiz de eklenmelidir. Böylelikle Rusya harici, Hong Kong, Norveç, İsveç, Singapur, Endonezya, Kanada, Polonya gibi yeni zengin pazarlara hamle yapmış olur, sürekli Rusya İle ilgili haberler yapmayıp onları da motive etmemiş oluruz. Biz Rusya haberi yaptıkça Ruslar bu durumu kullanıyorlar çünkü;

2021 yılında sebze ve meyve için Turkish Kargonun hinterlandındaki ülkelerle yeni alım protokolleri imzalanmalıdır.

Çiftçinin ürününe değer katan İhracatçılara da navlun desteği sağlanmalıdır.

Pandemi nedeniyle 2021 yılına özel bir gereksinim olarak uçuş yapamayan atıl yolcu uçakları, kargo bölümünde değerlendirilmeli. Katmadeğerli sebzelerimiz için yeni ve zengin pazarlara ulaştırılmalı.

Antalya Havalimanından ek charter operasyonları yapılmaya başlanmalıdır. Artık gıdada bir Milli Güvenlik meselesi haline gelmiştir.

2019 verilerince, Türkiye nin 10bin ton üzeri kargo kapasitesine sahip ilk 5 havalimanı 1)İstanbul 2)Atatürk 3)Sabiha Gökçen 4)İzmir Adnan Menderes 5)Ankara Esenboğa dır. Charter seferleri Yoğunluk nedeni ile Antalya Havalimanından sağlanamıyorsa, Demre/Kumluca hattında yapılması hedeflenen havalimanının, bölgenin ihracat ürünlerine göre Turkish Kargonun önemli bir kargo üssü haline getirilebilinir. Kumluca/Demre bölgesinde yapılacak olan böyle bir havalimanının en büyük avantajı, sahilde ve deniz taşımacılığına da müsait olması. İntermodal taşımacılık yapılabilir. Hem deniz hem havayolu kombine olarak kullanılabilinir.

2023 ihracat hedeflerine ulaşabilmek Pandemi nedeniyle,hem çiftçi hem de İhracatcı için; hava kargosunda kg başına

2021 için özel indirimler yapılmalı ve teşvik edilmeli. Böylelikle hem çiftçi hem de ihracatçıya nefes aldırılmış olunur.

Sonuç olarak; pandemi de gösterdi ki Kumluca/Demre Bölgesinin, yeni ve zengin pazarlar için, aciliyetle, bir Kargo Havaalanına ihtiyacı vardır. Ayrıca Pandemi nedeniyle atıl durumda bekleyen yolcu uçakları da gıda İhracatı seferberliği ile, gıda kargo Sevkiyatına Yönlendirilmelidir.

AŞILAMADA UNUTULMAMASI GEREKENLER:

AŞILAMADA öncelikli olan 2.Aşama Grubu; Hizmetin sürdürülebilmesi için öncelikli sektörler grubunda: Gıda sektörü (Sgk kayıtlarına göre) çalışanları (Fırın, yemek fabrikaları, gıda imalathaneleri, ambalajlanmış su üreticileri vb.). Burada belirtilen Aşılamanın içine mutlaka; sera, fidelik, tohum işleme ve paketleme tesisi gibi kapalı alanlarda çalışanlar da eklenmelidir. Bunların ardından ÇKS kaydı olan Çiftçilerimize de öncelik verilmelidir.

Barış AYDOĞDU